2015. szeptember 8., kedd

Pojéka leves csipetkével



Erdélyben jártunk, de most nem készítettem Ennivaló úti beszámolót, hanem megfőztem ezt a finom levest itthon. Soha nem hallottam még a pojéka levesről eddig. Borzonton, a Basa Fogadóban ettem. Hagyományos, gyergyói étel. 

Hozzávalók:
1 csirkemell
2-3 sárgarépa
2 petrezselyemgyökér, ha kicsi, akkor 3
1 közepes fej hagyma
olaj
fél karalábé
só, bors
5 babérlevél
12-14 szem aszalt szilva
tejföl
világos rántás


Elkészítés:
A hagymát megdinszteljük egy kis olajon, majd hozzáadjuk a karikára vágott zöldségeket, megsózzuk, és együtt pirítjuk egy kicsit, majd a kockára vágott csirkemell is belekerül, azzal együtt pirul, amíg színét veszti. Felöntjük 2 liter vízzel, még sózzuk, ha kell, beletesszük a néhány szem borsot és a babérlevelet, a csirke csontját, és készre főzzük. A csipetke a vége felé kerül bele a rántás előtt. Az utolsó forrásába beletesszük az aszalt szilvát is.
(Tavasszal előbb pirítanám a csirkehúst, mint a zöldségeket, mert hamar szétfőnek.)
A mély tányért most vettem Korondon, de sehol sem találtam hozzá illő laposat. Végül is az előszoba falról leemeltem egy falitányért, és azt tettem alá. A széle látható a Néger szelet és más című bejegyzésben. Ugye, jó így is?




Reményik Sándor erdélyi költő verse 

Templom és iskola

Ti nem akartok semmi rosszat,
Isten a tanútok reá.
De nincsen, aki köztetek
E szent harcot ne állaná.
Ehhez Isten mindannyitoknak
Vitathatatlan jogot ád:
Ne hagyjátok a templomot,
A templomot s az iskolát!

Ti megbecsültök minden rendet,
Melyen a béke alapul.
De ne halljátok soha többé
Isten igéjét magyarul?!
S gyermeketek az iskolában
Ne hallja szülője szavát?!
Ne hagyjátok a templomot,
A templomot s az iskolát!

E templom s iskola között
Futkostam én is egykoron,
S hűtöttem a templom falán
Kigyulladt gyermek-homlokom.
Azóta hányszor éltem át ott
Lelkem zsenge tavasz-korát!
Ne hagyjátok a templomot,
A templomot s az iskolát!

A koldusnak, a páriának,
A jöttmentnek is van joga
Istenéhez apái módján
És nyelvén fohászkodnia.
Csak nektek ajánlgatják templomul
Az útszélét s az égbolt sátorát? 
Ne hagyjátok a templomot,
A templomot s az iskolát!

Kicsi fehér templomotokba
Most minden erők tömörülnek.
Kicsi fehér templom-padokba
A holtak is mellétek ülnek.
A nagyapáink, nagyanyáink,
Szemükbe biztatás vagy vád:
Ne hagyjátok a templomot,
A templomot s az iskolát!

1925


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése