2015. május 18., hétfő

Aranygaluska pünkösdre



Már van egy aranygaluska a blogon, de az nem az igazi recept szerint, csak a saját kelt tésztámból. Most viszont a pünkösdi ünnepek tiszteletére készítettem egy igazit, mert a pályázatban szereplő kiírásnak mindenben megfelel, de senkinek sem jutott az eszébe.
 A kiírás az volt, hogy olyan desszertet vagy süteményt készítsenek, amely sok kis részből áll, mégis egységes egész és nagyon finom illata van.
A sok kis, egységgé váló rész a süteményben az egyház természetét hivatott szemléltetni, mivel a pünkösd az egyház születésnapja (is). Isten tervében a keresztyén-keresztény közösség tagjait mély szeretetkapcsolat köti össze Krisztussal és egymással. Ez jól érzékelhető, biblikus kifejezéssel Krisztus jó illatának kell érződnie rajtunk. (2. Korinthus 2.15)



Hozzávalók: 
1/2 kg liszt 
2 dkg élesztő
2 tojássárgája
3 dl tej
6 dkg margarin vagy vaj
5 dkg cukor
csipetnyi só

Hintéséhez:
20 dkg darált dió
15 dkg porcukor
8 dkg vaj

Elkészítés: 
1 dl langyos tejjel, 1 kávéskanál cukorral és 3 kanál liszttel felfuttatjuk az élesztőt. 
A tojássárgákat elkavarjuk a cukorral, hozzáöntjük a tejet, amiben a sót feloldottuk. 
A liszt közepébe mélyedést készítünk, és abba öntjük a hozzávalókat. Jól kidolgozzuk, majd beleöntjük az olvasztott vajat, és tovább dagasztjuk. Langyos helyen 1 órát kelesztjük. Lisztezett deszkára borítjuk, gyengén átgyúrjuk. Cipót formázunk belőle.

1-1,5 cm vastagra kinyújtjuk, és kis pogácsaszaggatóval korongokat szaggatunk belőle. 
Margarinozott tortaformában kellene sütni, én viszont kuglófsütőbe tettem az egyik felét, mert anyu úgy szokta. Egy sor tészta, olvasztott vaj, bőven diós cukor, amíg a forma félig megtelik. A recept szerint kétszeresére kelesztjük, és lassú tűzön sütjük. Én hideg sütőbe tettem, és nem kelesztettem előtte. Ahogy melegedett, úgy kelt. 
A kuglófsütő nem volt jó ötlet, mert nem maradt szépen egyben, de az ízén semmit sem változtatott. Később jutott eszembe, hogy anyu kuglófsütője úgy nézett ki, mint egy tortaforma, csak a közepén volt egy henger. Nem tudom, hol lehet már.

Vaníliamártás, vaníliasodó
Ez is új volt, mert nem így szoktam.


1/2 l tej
2 tojássárgája
5 dkg cukor
1 kávéskanál liszt
1 csomag vaníliás cukor vagy 1/4 rúd vanília
1 dkg vaj
A tojássárgákat 1 dl tejjel, a cukorral és a liszttel elkeverjük. A tejet a vaníliával felforraljuk és forrón a tojássárgákhoz öntjük. Tűzre tesszük, és addig keverjük, amíg sűrűsödni kezd, de nem forr, mert akkor összekap. Levesszük a tűzről, és a vajjal fényesre keverjük. Ha vaníliás cukorral dolgozunk, akkor a főzés után tesszük bele. Eddig vaníliamártás. Ha a tojások felvert habjához adagoljuk, és jól elkeverjük, akkor sodó. (Horváth Ilona szakácskönyv receptjei)



A református templomokban csak pünkösdkor lehet piros textil. Ezért használtam ezt az élénk színű anyagot.Szinte lobog, mint a lángnyelvek, melyek a Szent Lélek kitöltetését jelezték. (Apostolok cselekedetei 2.1-4)

Bővebben a pünkösdről: http://www.anyacska.hu/punkosd/

3 megjegyzés:

  1. De finom lehet, nagyon jól néz ki az öntettel :-) Nálunk is kedvenc, de most jut eszembe, hogy milyen rég volt már :-)

    VálaszTörlés
  2. Ani, nagyon szép lett!
    A pályázaton tényleg nekem sem jutott eszembe. Talán azért, mert én ünnepekkor sosem készítem. Mindig olyat készítek, amit vagy előtte nap el lehet készíteni, vagy hamar megvan...:)

    VálaszTörlés
  3. Köszönöm. Én sem szoktam aranygaluskát készíteni pünkösdre, csak a pályázat kapcsán jutott eszembe. Jó ez másnap is a mártás miatt szerintem.

    VálaszTörlés